"Maria Magdalena." / "Mary Magdalene." Seria "Pod skórą." / "Under The Skin" serie. Olej na płótnie. / Oil on canvas, 50 x 60 cm.
Seria Pod skórą (2016-) jest pierwszym cyklem, w którym artysta przekształca obrazy, przede wszystkim z kręgu Caravaggionistów, nadając im nowe znaczenia. Malarz pokrywa odsłonięte ciała przedstawionych postaci szczegółowymi tatuażami, których symbolika nierozerwalnie łączy się z historią bohaterów.
Biblijna postać Marii Magdaleny rozpalała kulturową wyobraźnię od dawna. W ewangeliach prezentowana jest jako figura nawróconej grzesznicy, prostytutki opętanej przez siedem demonów, które muszą zostać przepędzone z jej zepsutego ciała. Znana jest jednak przede wszystkim jako jedyna kobieta z najbliższego kręgu Jezusa. Już w samych biblijnych ewangeliach pojawia się sugestia, że mogła być kimś więcej niż tylko jego uczennicą. Do fascynacji tą postacią wystarcza już sam fakt, że była jedyną znaczącą kobietą w historii Chrystusa – poza Maryją, jego matką. O Marii Magdalenie znów zrobiło się głośno, również w popkulturze, za sprawą dziewiętnastowiecznego odkrycia przypisywanej jej apokryficznej ewangelii, której religijne treści są pokrewne największym tekstom gnostyckim. Zawiera się w nich jednak też emancypacyjna wizja wczesnego chrześcijaństwa. Ewangelia według Marii Magdaleny mieści w sobie zapisy dysput, w których autorka spiera się z następcą Chrystusa, Piotrem, o rolę kobiet w religijnych wspólnotach i o możliwość pełnienia przez nie funkcji przywódczych. Właśnie taką alternatywną historię chrześcijaństwa sugerują obrazy przedstawiające tatuaże na ciele Marii Magdaleny. Zarazem przypominają one o patriarchalnej przemocy, której były i są poddawane kobiety w religijnych instytucjach.
Mary Magdalene, a biblical figure, has long captured the imagination of society. In the biblical gospels, she is depicted as a converted sinner and a prostitute who was possessed by seven demons that had to be expelled from her body. Nonetheless, she is best known as the only woman from Christ’s inner circle, besides his mother, Mary. This alone is enough to evoke fascination, and the suggestion that she may have had a more significant relationship with Christ adds to the intrigue. Mary Magdalene has been thrust back into the spotlight due to the 19th-century discovery of the apocryphal gospel attributed to her, which contains religious content linked to some of the greatest Gnostic texts. This gospel offers an emancipatory view of early Christianity and includes disputes in which the author argues with Peter, Christ’s successor, about the role of women in religious communities and their ability to take on leadership roles. Mary Magdalene’s tattoos are suggestive of this alternative Christian history, while simultaneously bearing witness to the patriarchal violence that women have endured within religious institutions.
Komentarze
Prześlij komentarz